Monday, June 22, 2009

Proses Tanaman Timun Tua

Assalamualaikum whb..

Salam sejahtera kepada semua.

Hari ni barulah ada masa yang agak terluang sikit untuk saya menulis lagi. Seperti yang saya khabarkan sebelum ini saya ingin berkongsikan serba sedikit perihal penanaman ‘Timun Tua’ yang sedang saya usahakan pada waktu ini.

Saya bukanlah ‘expert’ pasal timun tua ni, namun saya akan berusaha sebaik mungkin untuk menjadikan impian saya sebagai kenyataan.

Sebaik sahaja habis musim menuai bayam, jagung dan kacang panjang di kawasan tanaman saya yang terdahulu, saya terus membuat persediaan untuk menanam timun tua di kawasan tersebut.

  1. Saya mulakan dengan kerja-kerja memotong batang jagung dan rumput2 yang agak besar menggunakan mesin rumput, kemudian kumpulkan rumput tersebut untuk dibakar.
  2. Setelah membersihkan kawasan, saya membuat kerja-kerja meracun rumput dengan menggunakan ‘power spray’ dan jenis racun adalah ‘Kopi ‘O’ dan Basta bagi memudahkan proses menggembur tanah dan membuat batas.
  3. Setelah rumput mati dan kering, saya mula membajak tanah menggunakan ‘power tiller’ dan seterusnya membuat longkang batas menggunakan cangkul.
  4. Apabila proses membuat batas siap dilakukan , sekali lagi kerja-kerja meracun rumpai terpaksa dilakukan. Saya menggunakan racun rumpai Prowl 330E (BASF) dan jenis 960 untuk mematikan biji benih rumput yang tinggal. Proses ini dilakukan untuk memastikan rumput rumpai tidak cepat membiak setelah benih timun tua ditanam.
  5. Setelah proses-proses tersebut dilakukan dengan mengambil masa kira-kira 10 hari, kini proses menanam akan dilakukan. Sebelum itu saya merendam biji benih dengan racun serangga/semut selama 15minit/10cc., bagi tujuan mengelakkan biji benih dimakan oleh semut atau dirosakkan oleh serangga lain.
  6. Kerja-kerja menanam biji benih timun tua dilakukan. Saya menanam 3-4 biji benih ke atas batas dengan jarak 1 ½ kaki dua baris sebatas. Oleh kerana batas agak panjang kira-kira 200 kaki sebatas, benih yang diperlukan agak banyak iaitu lebih dari 1kg biji benih dan mengambil masa yang agak lama iaitu kira-kira 3hari untuk menyiapkan proses menanam.
  7. Sementara menunggu benih yang telah ditanam tumbuh, penjagaan rapi perlu dilakukan, saya menyiram kawasan tanaman kira-kira 3-4 kali sehari, kerana pada peringkat permulaan tanaman timun tua ini perlukan air yang banyak, apatah lagi dengan keadaan cuaca yang agak panas dan tiada hujan pada waktu itu.
  8. Selepas menanti kira-kira seminggu selepas benih ditanam, saya dapat melihat pokok timun tua saya tumbuh menghijau, walau bagaimanapun saya dapati benih tidak tumbuh semua, kira-kira 40% tidak tumbuh. Ini disebabkan faktor cuaca yang terlalu panas dan air yang disiram terlalu cepat kering.
  9. Tindakan susulan yang saya lakukan adalah dengan menyulam biji benih timun tua yang baru di kawasan tanaman yang tidak tumbuh.
  10. Walaupun pada peringkat permulaan saya telah meracun rumput dan racun benih rumput di kebun saya sebanyak 2 kali, tapi masih terdapat rumput yang tumbuh kerana bukan semua jenis rumput akan mati selepas diracun. Pada peringkat ini saya terpaksa mencabut rumput-rumput yang masih hidup secara ‘manual’ untuk membersihkan kebun.
  11. Pada peringkat ini saya tidak dapat mengawal rumput dengan menggunakan racun rumpai kerana pokok timun tua saya masih kecil (masih baby lagi),. Setelah rumput dicabut satu persatu, kebun saya nampak bersih dan cantik.
  12. Kira-kira 2 minggu setelah benih timun tua saya ditanam dan tanaman sulaman dibuat, pokok timun tua saya telah tumbuh dengan ketinggian kira-kira 3-5 inci, kini proses memotong pokok yang tumbuh lebih daripada 2 pokok selubang terpaksa dilakukan. Ini bagi menjaga kualiti buah timun tua yang bakal dikeluarkan. Saya memotong satu persatu pokok timun tua tersebut dengan gunting dan tidak boleh mencabut pokok itu kerana akan menggagu akar pokok yang ditinggalkan.
  13. Setelah proses memotong anak pokok timun tua tersebut siap dilakukan, kini tiba masanya untuk saya memberi makan kepada pokok timun tua saya. Saya perlu meletakan baja tahi ayam kira-kira 50-100gm diantara baris tanaman di atas batas. Bab membaja ni saya memang tidak mahir dan terpaksa menyuruh pekerja saya melakukanya. Setelah siap meletakan baja diantara baris tersebut, saya menimbus tahi ayam itu dengan pasir/tanah bagi meningkatkan keberkesanan baja itu sendiri untuk tanaman saya.
  14. Tanaman timun tua ini bersifat menjalar, oleh itu ia memerlukan sokongan ‘junjung’ buluh atau kayu yang sesuai untuk dipasang berhampiran pokok di atas batas. Disebabkan buah timun tua ini agak berat, maka saya perlukan buluh/kayu yang agak banyak. Saya menempah kira-kira lima ribu batang buluh yang panjangnya 7 kaki setiap satu. Proses memasang junjung ini juga mengambil masa yang agak lama dan ianya berbeza dari ‘junjung’ timun biasa. Saya memacakan 3 batang buluh untuk setiap 4 lubang tanaman di atas batas, dan mengikat di bahagian atas bagi membentuk struktur tiga segi.
  15. Kawalan racun serangga,ulat dan kulat. Setelah kira-kira 20 hari timun tua saya ditanam dan ketinggian pokok hampir mencecah 5-8 inci, saya perlu meracun pokok timun tua saya dengan racun serangga. Saya gunakan 3 jenis racun serangga iaitu Armada, 019 dan Abesta. Proses ini bagi mengelakan serangan ulat pada pucuk muda timun tua tersebut. Sekiranya terkena serangan ulat, pembesaran pokok akan terganggu/terencat. Alhamdulillah, setakat ni pokok timun tua saya masih baik dan sihat-sihat belaka. Syukur Alhamdulillah. Cuma terdapat sedikit gangguan lalat putih atau sejenis trip yang suka melepak dekat daun muda timun tua saya.

No comments:

Post a Comment