Saturday, June 13, 2009

Tanaman di kebun saya

Tanaman sayuran yang diusahakan dan penjagaan.

Dengan mengambil masa kira-kira 10 hari bagi membuat penyediaan tapak, membajak, menyangkul, membuat batas, menggaul baja, memasang sistem siraman, memotong kayu, memasang pagar dan sebagainya.., kini kebun saya sedia untuk ditanam dengan beberapa jenis sayuran yang telah dirancang. Tanaman pertama yang saya usahakan ialah jagung, kemudian diikuti dengan kacang bendi, timun, kacang buncis, kacang panjang, bayam hijau, bayam merah, sayur licin, keledek, sengkuang, kentang, terung panjang dan cili padi. Saya menanam berbagai jenis tanaman ini adalah sebagai percubaan bagi mengenal pasti tanaman yang sesuai ditanam di kebun saya serta untuk mencari pengalaman berharga untuk diri saya sendiri. Nampaknya semua jenis tanaman adalah sesuai ditanam di kebun saya kecuali ‘kentang’. Kentang tidak sesuai ditanam di tanah rendah kerana cuaca yang panas berbanding di tanah tinggi seperti di Cameron Highland.
Setelah melalui perjalanan singkat saya sebagai seorang petani, terlalu banyak pengalaman yang saya perolehi dan selepas beberapa bulan berkebun, dengan penjagaan yang rapi, saya dapati tanaman tumbuh subur menghijau. Hasil kebun saya amat menggalakan. Alhamdulillah, syukur nikmat yang dianugerahkan oleh Allah swt.

No comments:

Post a Comment