Wednesday, July 29, 2009

Fertigasi

Perkataan fertigasi berasal daripada perkataan fertilization dan irrigation. Dalam fertigasi, proses pembajaan dan pengairan diberikan serentak kepada tanaman. Fertigasi tergolong dalam kumpulan hidroponik iaitu pengeluaran tanaman tanpa menggunakan tanah. Secara umumnya, hanya beberapa jenis tanaman sahaja yang sesuai ditanam menggunakan kaedah fertigasi, antaranya tomato, cili, timun, terung, melon dan strawberi.
Dengan menggunakan kaedah fertigasi, pengusaha boleh mengelakkan tanaman mereka daripada dijangkiti penyakit akar seperti Pythium, Fusarium, Rhizoctonia dan penyakit layu bakteria yang kebanyakannya dibawa oleh tanah. Selain daripada itu, tanaman tersebut dapat ditanam di mana sahaja asalkan cukup cahaya untuk tujuan fotosintesis dan mempunyai tempat untuk meletak polibeg.
Kaedah titisan yang digunakan dalam sistem fertigasi mampu membekalkan air dan larutan baja kepada tanaman dengan berkesan tanpa pembaziran. Air dan larutan baja diberikan secara berkala setiap hari. Larutan baja yang mengandungi segala nutrien untuk keperluan peringkat pokok diberikan terus ke akar tanaman.
Teknologi sistem fertigasi ini paling praktikal dibuat di bawah Struktur Pelindung Hujan (SPH) untuk mengelakkan tanaman yang ditanam tidak mudah dijangkiti oleh sebarang penyakit sama ada penyakit daun, pucuk dan buah yang disebabkan oleh percikan hujan. Selain daripada melindungi tanaman daripada jangkitan penyakit, SPH juga dapat mengelakkan larutan baja yang diberikan kepada pokok menjadi terlalu cair akibat air hujan dan mengakibatkan pertumbuhan pokok terjejas dan hasil merosot.

SISTEM FERTIGASI

Untuk membentuk sistem fertigasi, beberapa peralatan diperlukan.
1. Penitis 2. Pam 3. Tangki 4. Penapis 5. Alat pengatur masa 6. Polipaip
Selain daripada itu, EC meter juga diperlukan untuk mengukur kandungan baja agar bersesuaian dengan tahap tumbesaran pokok.

Fertigasi adalah daripada keluarga hidroponik. Mengikut takrifan hidroponik, pokok diberi nutrien dan air tanpa menggunakan tanah. Oleh itu, dalam sistem fertigasi, medium yang mudah dicari dan murah akan digunakan di dalam sistem. Paling banyak digunakan oleh pengusaha tanaman sistem fertigasi adalah habuk sabut kelapa atau sekam bakar. Selain daripada itu, medium lain yang boleh digunakan adalah pasir, batu kerikil granit, perlite, vermiculite dan maidenwell diatomite.
Sebaik-baiknya, campuran medium seperti habuk sabut kelapa dan juga sekam bakar (1:1) digunakan untuk memberi pengudaraan dan juga sebagai sokongan kepada akar untuk berpaut di dalam polibeg. Tetapi penggunaan habuk sabut kelapa sahaja atau sekam bakar sahaja juga diamalkan oleh sesetengah pengusaha bergantung kepada kawasan, memandangkan ada sesetengah kawasan yang tidak mempunyai habuk sabut kelapa dan ada sesetengah kawasan tidak mempunyai sekam bakar.

Dalam sistem fertigasi, larutan baja perlu diberikan kepada pokok sekerap mungkin kerana medium yang digunakan tidak mempunyai nutrien.
Pemberian baja perlu diberikan mengikut keperluan pokok untuk mengelakkan pembaziran. Larutan baja yang diberi hanyalah untuk kegunaan pokok dari sesi pertama pemberian baja ke sesi ke dua pemberian baja dalam hari yang sama.
Kandungan Baja Fertigasi
1. Nitrogen2. Fosforus 3. Kalium 4. Sulfat5. Magnesium 6. Mangan 7. Ferum 8. Kuprum 9. Zink 10. Boron 11. Ammonium 12. Molibdenum 13. Natrium 14. Kalsium

Penggunaan struktur pelindung tanaman (SPT) atau dikenali juga sebagai struktur lindungan hujan dapat memberikan hasil yang optimum kepada tanaman fertigasi yang diusahakan.
Struktur pelindung tanaman dapat melindungi tanaman daripada terkena hujan dan mengakibatkan pokok dijangkiti kulat. Ini dapat mengurangkan penggunaan racun kulat pada tanaman. SPT ini dapat menjamin pengeluaran hasil yang optimum kerana setiap pokok mendapat air dan baja yang mencukupi walaupon hari hujan.
Jika system fertigasi yang tidak menggunakan SPT, semasa musim hujan, air hujan akan bercampur dengan air baja di dalam polibeg dan mengakibatkan kandungan baja di dalam media tanaman menjadi cair. Kecairan air baja ini akan mengakibatkan tanaman tidak dapat nutrient yang mencukupi dan pengusaha juga akan mengalami kerugian kerana pembaziran baja serta mendapat hasil yang kurang pada musim hujan.
Asasnya struktur pelindung tanaman diperbuat daripada besi dan atap polietina lut sinar. Tujuan menggunakan atap polietine lutsinar kerana ianya tahan lama dan membenarkan cahaya melaluinya secara terus. Dengan ini pokok dapat melakukan proses fotosintesis kerana mendapat cahaya yang cukup.
Terdapat pelbagai bentuk SPT. Antara bentuk SPT yang terkenal adalah bentuk terowong. Bentuk ini membolehkan atap plastic yang dipasang lebih kukuh dan menggalakkan cahaya matahari masuk secara optimum.Ada juga SPT yang dipasang jaring kalis serangga. Penggunaan jaring kalis serangga dapat mengelakkan tanaman daripada serangan serangga dan tempias air hujan. Tetapi penggunaan jaring ini akan mengakibatkan suhu di dalam SPT panas dan pengusaha terpaksa melakukan pendebungaan berbantu pada tanaman kerana ketiadaan serangga.
Jika dilihat pada projek-projek fertigasi yang dijalankan oleh pengusaha di Malaysia, kebanyakan mereka tidak membina SPT kerana kos pembinaan SPT yang mahal. Dengan itu pengusaha terpaksa menggunakan racun kulat dan serangga untuk melindungi tanaman mereka daripada serangan penyakit.

Sumber : Abiagro

Tuesday, July 28, 2009

Lagi tentang kebun baru saya..

Assalamualaikum whb dan salam sejahtera.

Alhamdulillah nampaknya sekarang ni kebun timun tua saya semakin baik dan hasil yang dikeluarkan amat menggalakan, cuma saya belum lagi mencapai sasaran yang dijangkakan. Insyaallah sedikit masa lagi pengeluaran akan dapat ditingkatkan.

Berkenaan dengan kebun baru saya, saya telah membuat beberapa perancangan awal dan senarai kerja-kerja yang perlu dilakukan terlebih dahulu mengikut keperluan. Saya juga telah mendapat lakaran 'layout and perspective' dari seorang kawan yang bertidak sebagai 'associate design engineer' untuk kebun baru saya. Dan beliau juga akan menjadi penasihat technical secara langsung untuk rancangan pembangunan kebun baru saya ini.

Berikut adalah lakaran beliau untuk kebun baru saya mengikut kesesuaian budget yang telah saya nyatakan.













Saya berpendapat rakan saya ini mempunyai imiginasi yang lebih tinggi dari saya sendiri. Walau bagaimanapun saya menghargai pandangan beliau.

Sekian wassalam.

Pesanan untuk saudara Eip : Siap ada HeliPad tu bro,. Belakang tu kan ada lombong besar kenapa kau tak buat 'luxury yatch' aku sekali...

Sunday, July 26, 2009

Kebun baru

Assalamualaikum whb dan salam sejahtera.

Hari ini saya masih berada di Shah Alam. Saya terlibat dengan beberapa tugasan di sekitar Kuala Lumpur selama beberapa hari dan kemudian akan ke 'out station' kira-kira seminggu lebih. Walaupun kini lebih 80% hati dan jiwa saya berada di kebun, tapi saya terpaksa menyelesaikan 'commitment' saya kepada agent2 saya di Kuala Lumpur dengan sebaik mungkin.

Walau bagaimanapun, dalam masa beberapa bulan kebelakangan ini, saya giat menjalankan aktiviti mencari tanah untuk membuka sebuah kebun yang baru. Ini disebabkan kerana keluasan tanah di kebun saya sekarang adalah kecil dan agak sukar untuk mendapatkan 'product volume' yang tinggi disamping terdapat beberapa faktor yang lain yang perlu diatasi.

Setelah beberapa bulan berhempas pulas mencari dan terus mencari, saya dinasihatkan oleh seorang saudara untuk menyewa tanah milik Kerajaan Negeri Perak melalui agensi PKNP iaitu Maju Perak Berhad. Setelah memikirkan yang saya tiada pilihan lain, saya bersetuju untuk membuat permohonan untuk menyewa tanah Maju Perak Bhd. Setelah itu saya diperkenalkan kepada seorang yang bertindak sebagai 'consultant' kepada saya, bagi menyediakan segala dokumen yang diperlukan termasuk kertas kerja yang sesuai untuk tujuan ini. Saya dikenakan bayaran tertentu untuk menyiapkan tugasan ini sehingga berjaya.
Kira-kira 2 minggu selepas itu consultant saya menghubungi saya mengatakan 'paperwork' telah siap sepenuhnya dan sedia untuk dihantar ke pejabat Maju Perak. Saya bertemu consultant saya di pejabat beliau di Batu Gajah dan pada waktu itu kami berbual panjang tentang projek saya serta misi dan visi saya. Beliau amat positive dengan projek saya namun mempersoalkan kewajaran untuk saya menyewa tanah sedangkan masih terdapat banyak tanah terbiar yang boleh dibuat permohonan untuk mendapatkan status 'TOL'. Saya memberitahu beliau yang saya tidak tahu tentang proses tersebut serta tidak tahu dimanakah lokasi yang sesuai bagi cadangan tersebut. Dan selepas itu beliau memberikan beberapa lokasi cadangan bagi projek saya ini.

Setelah membuat pertimbangan dari sudut 'pro and contra' tentang cadangan beliau, saya fikir adalah lebih baik saya mencuba dahulu membuat permohonan bagi mendapatkan hakmilik atau sekurang-kurangnya mendapat kebenaran untuk mengusahakan tanah milik Kerajaan Negeri di lokasi yang difikirkan sesuai untuk pertanian. Setelah itu saya sekali lagi bertemu consultant saya bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang cadangan beliau serta membuat 'lawatan tapak' ke beberapa kawasan yang telah dicadangkan.

Pada petang itu saya dan consultant saya pergi ke tempat yang dicadangkan, untuk meninjau dengan lebih dekat kawasan-kawasan tersebut. Setelah membuat tinjauan singkat dibeberapa kawasan yang difikirkan sesuai, terdapat sebuah kawasan yang amat menarik hati saya untuk dijadikan kebun baru saya. Walaupun kawasan tersebut agak jauh dari jalan utama tetapi ia amat sesuai dijadikan kebun. Banyak perancangan awal bermain-main difikiran saya.

Keesokan harinya saya sekali lagi melawat kawasan tersebut bersama seorang pekerja saya, saya fikir saya sudah 'jatuh cinta' dengan kawasan ini. Saya berdoa kehadrat Allah agar saya diberikan peluang memiliki kawasan ini dan dapat mengusahakanya dengan sebaik mungkin. Saya ber'imiginasi' untuk membagunkan kawasan ini menjadi sebuah kebun yang 'intergrated' lengkap dengan infrastruktur yang moden, farmhouse, greenhouse, ranch, fishpond,solar system, dusun buah-buahan dan banyak lagi.
Dengan itu saya telah bertemu dengan seorang kawan di Bukit Jelutong, Shah Alam yang merupakan seorang 'artist' design engineer, dan memberikan beliau layout dari 'google satelite' bagi kawasan tersebut untuk membuat lakaran 'complete perspective concept' seperti yang terdapat dalam 'imiginasi' dan khayalan saya.
Saya berharap di suatu hari nanti jika diizinkan Allah yang maha perancang segala-galanya baik yang di bumi dan di langit, mimpi saya akan bertukar menjadi realiti.

Sekian.

Wassalam.

Friday, July 24, 2009

Junjung timun tua rebah menyembah bumi

Assalamualaikum whb dan salam sejahtera.
Hari ini saya telahpun pulang dari kebun saya di Batu Gajah ke rumah saya di Shah Alam, sebaik sahaja pulang dan sempat juga berehat dalam masa sehari, saya mendapat panggilan kecemasan dari pekerja saya yang bernama Mamat, memberitahu bahawa hampir 70% pokok timun tua saya telah jatuh/rebah menyembah bumi.. Alangkah kecewanya perasaan saya ketika itu dan terasa lemah seluruh badan dengan dugaan yang menimpa saya ini.
Masaalah ini berlaku disebabkan junjung timun tua saya tidak lagi dapat menampung beban yang berlebihan akibat daripada hujan yang berterusan selama beberapa jam serta angin yang bertiup kencang. Mengikut perbualan saya dengan Mamat, beliau menjangkakan akan mengambil masa kira-kira 2-3 hari bagi membetulkan semula junjung yang rebah tersebut. Apa yang amat membimbangkan saya adalah, semasa kerja-kerja membaik pulih junjung tersebut dikhuatiri akan berlaku kerosakan kepada pokok timun tua saya, Namun saya pasrah dengan kejadian ini dan akan terus belajar dari kesilapan serta membuat analisis dan 'post moterm' berkaitan masaalah ini. Saya amat yakin dengan semangat juang yang ada saya akan dapat mengatasi sebarang masaalah yang dihadapi.

Wednesday, July 22, 2009

Timun tua lagi..

Assalamualaikum whb,. dan salam sejahtera.
Lately ni saya sibuk sikit buat kerja kebun. Banyak hal kena 'monitor'. Alhamdulillah timun tua saya dah mula keluarkan hasil, harga pun okay.. Kuantiti yang dah di tuai belum banyak lagi, baru 'collect' kira-kira 2000kg. Itu pun cuma buah yang di bahagian bawah sahaja, ada sekali lagi petik yang dibahagian bawah then barulah boleh petik buah yang dibahagian tengah pulak. Memang best la tanam timun tua ni, penjagaan tak susah sangat tapi dapat kualiti buah timun tua yang cantik, boleh kata semua gred A, gred B pun ada jugak tapi saya rasa kurang dari 5%.

Cuma adalah beberapa masaalah yang terpaksa saya beri perhatian pada waktu ini iaitu :

1. Lalat putih, atau 'trip' dah makin banyak membiak kat bahagian bawah daun pokok timun tua saya.
2. Junjung, disebabkan struktur sokongan junjung pokok timun yang kurang kuat, junjung kerap jatuh/rebah. Ini disebabkan berat pokok dan buah yang kian bertambah dari hari kehari dan juga faktor angin dan hujan, sehingga junjung tidak mampu untuk menampung berat tersebut.

Walau bagaimanapun saya amat bersyukur kerana masaalah yang dihadapi tersebut tidaklah terlalu besar dan masih dalam kawalan saya.

Pada waktu ini, disamping menjaga dan menuai timun tua sekali setiap 4 hari, saya juga sedang sibuk menyediakan tapak tanaman di kebun saya iaitu di 'seksyen C' untuk menambah tanaman timun tua saya.
Dan di 'seksyen B' kerja-kerja mencabut pokok terung panjang saya sedang giat dilakukan. Saya mengalami sedikit kerugian kerana menanam terung panjang yang dicadangkan oleh Jabatan Pertanian Titi Gantung. Takpe lah saya tak marah pun, cuma frust je sikit dengan komer ni.. Sekurang-kurangnya saya banyak belajar dari kesilapan. Rupa-rupanya benih terung panjang yang dijual oleh Jabatan Pertanian tersebut bukan untuk skala kormersial, ia hanya sesuai di tanam di belakang rumah kormer je.
Di bahagian ini saya bercadang untuk menanam 'RockMellon'. Insyaallah, benih pun saya dah order, tapi yang penting bukan dari Jabatan Pertanian. Saya jangkakan dalam masa 10 hari lagi, setelah siap menanam timun tua di seksyen C, saya akan menanam rockmellon pula di seksyen B. Dan di seksyen A yang kini terdapat timun tua akan terus ditanam dengan timun hybrid biasa
juga bukan benih dari Jab. Pertanian.

Sekian dulu buat waktu ini, dan saya tidak dapat memuatkan gambar2 terbaru kerana camera saya ada orang pinjam.

Wassalam




Tuesday, July 21, 2009

Whitefly, lalat putih.. memang jahat ni..

Whitefly look just like they sound - small white flies that can be found on the leaves of plants - both on the upper and lower surfaces, but mainly on the latter.
These are the adults, which feed on growing shoots and lay eggs that hatch into tiny white scales that remain attached to the underside of leaves. Like aphids (greenfly, blackfly), whitefly scales are sap-sucking insect pests. This sap sucking weakens the plant and may introduce plant viruses that further weaken the plant, and may even kill it.
Whitefly scales (larvae) on the back of a leaf(much magnified).
Whitefly adults(much magnified).

Unfortunately, whitefly don't go round in ones or two - they go round in hordes of hundreds and a severe attack can severely weaken a plant. You will often see a 'cloud' of whitefly flying away from a plant whose leaves have been disturbed.
But this has another drawback, too. The large amounts of sugar-rich exudate they excrete plays host to a fungus called sooty mould. When the exudate lands on leaves below where the whitefly are feeding, these leaves then become covered in sooty mould. Although this does no direct damage, it does stop the leaves from receiving sunlight, so they are unable to manufacture food for the plant (photosynthesis). Some gardeners believe they have a disease problem when, in fact, they have a pest problem!
Whitefly tend to be more of a problem in greenhouses and indoors, but one species is very troublesome on brassicas, ans another on tomatoes and related crops.

Control
Sadly, whitefly can be difficult to control - some people say impossible - because they have a very fast lifecycle; they can develop from egg to adult in as little as three weeks in the summer. This means that if you are using chemical pesticides to kill them (generally it is only the adult that is affected) you have to spray very regularly to control a severe outbreak. And then you have to be very vigilant to catch other outbreaks early. If you've only a few plants it is simpler to check over them regularly and squash adults and scales (you can just about see them) as soon as they appear.
Prevention is better than cure and covering plants with a layer of horticultural fleece will stop the pest getting at them - although it might not look very pretty!. But brassicas can easily be protected as long as uninfected plants only are covered; the edges are buried in the ground, and the fleece is kept on until harvest.Covering greenhouse vents with fleece and making a door screen from the same material will help reduce attacks under cover.
There are a number of chemical pesticides that you can use on whitefly. Those containing bifenthrin and thiacloprid provide the best control.
Bayer Provado Ultimate Bug Killer is systemic and is taken up by the plant where it will help control whitefly - and other sap-sucking insects. There are only certain edible crops that the ready-to-use formulation can be used on; check the label before using.
In the greenhouse you can catch them by hanging yellow sticky traps just above the leaves of plants - they are attracted to the colour yellow, which is why I've never been able to work out why growing-bags are that colour! Some people even vacuum their plants regularly to remove the little flying pests!

Biological control
Whitefly are best controlled in the greenhouse by biological control - using another insect that kills them and so do the work for you.
Encarsia is a small parasitic wasp which lays its eggs in the scales where the larvae develop and so kill the scale The larvae hatch into adults which find more scales to parasitise. However, once it has done its job there is no food source for the larvae and so the lifecycle stops. If a further outbreak occurs then you have to re-introduce the encarsia. Luckily, encarsia rarely kills all its hosts so there are usually some to carry on the lifecycle. The second is delphastus, which is a member of the ladybird family.
This predator eats all stages of the whitefly.-->
Encarsia is available from various mail order suppliers, including Defenders, who also has a very useful Pest Problem Solver booklet.
In order to keep your whitefly killers safely within the greenhouse where they will sort out your whitefly problem, it's a good idea to again use fleece over the vents and doors. And, you can't use insecticides (although soft soap can be used before the controls are introduced) while the controls are busy at work - so you'll have to trust them.

Tuesday, July 14, 2009

Timun tua ku..

Assalamualaikum whb.. salam sejahtera,..
Hari ni saya berada di Cameron Highland, dah lama saya tak travel, kali ni saya 'guiding' French couple, Dr. Frederic & Mdm. Issabelle. Mula dari KL then Melaka, Cameron, and last day Batu Gajah, Ipoh - Penang.
Masa berlalu begitu pantas, sedar-sedar timun tua saya dah cukup tua dan sudah tiba masanya untuk dituai, alhamdulillah syukur ke hadrat Allah swt yang maha pemberi rezeki.. rupanya tempoh matang timun tua ni cepat jugak, sebabnya saya tanam hari tu pada 1.6.09 esok baru 15.7.09 dah boleh petik, bermakna cukup 45 hari saya dah boleh harvest timun tua saya.. ni tengah excited jugak ni, tak sabar nak balik kampung esok..

Friday, July 10, 2009

Renungkanlah...

Petikan dari tulisan Dr. Maza, bekas mufti Perlis..

“laksanakanlah keadilan dan ketelusan, di situlah akan lahirnya cinta rakyat dan keberkatan Allah. Jangan ulangi segala bentuk penyelewengan dan kebongkakan yang pernah dilakukan oleh mereka yang lain sebelum ini, kerana pada bongkah, sombong dan tidak telus itu mengundang kebencian rakyat dan kemurkaan Allah”.

Thursday, July 9, 2009

Asal usul Batu Gajah

Asal usul Batu Gajah
Beberapa versi telah dilaporkan mengenai asal usul nama Batu Gajah. Mengikut versi yang pertama, apabila bijih timah mula dijumpai di Batu Gajah, ramai pedagang asing dari Sumatera datang melalui Sungai Kinta untuk berdagang timah. Mereka kebanyakannya penganut agama Buddha yang menyembah berhala. Oleh sebab tempat tersebut belum bernama, mereka telah mengukir dua batu besar di tebing Sungai Kinta menyerupai dua bentuk ekor gajah.

Kemudiannya versi kedua, pelombong-pelombong bijih timah telah menemui batu-batu sebesar gajah dan keras seperti kepala gajah. Pelombong-pelombong kemudiannya menamakan kawasan tersebut ‘Batu Gajah’ (Batu Besar).

Mengikut satu lagi versi, iaitu versi yang mungkin lebih credible, nama Batu Gajah diambil daripada nama sebuah kampung Mandailing di Medan, Indonesia. Kampung tersebut masih lagi wujud. Biar apa sekali versinya, perlu dinyatakan di sini bahawa gajah bukanlah sesuatu yang asing bagi orang Melayu. Binatang darat paling besar ini telah digunakan secara meluas bagi pengangkutan darat di negeri-negeri Melayu sehinggalah awal tahun 1910-an. Dalam Perarakan Diraja Perak, pasukan gajah yang membawa rengga (tempat duduk belakang gajah) biasanya dihias berwarna-warni diiringi oleh juak-juak (biduanda) yang berpakaian indah membawa alat-alat kebesaran dan payung Diraja. Disamping itu, gajah juga digunakan dalam kerja-kerja pembalakan dan mengangkut hasil serta alatan perlombongan di Daerah Kinta.

Wednesday, July 8, 2009